[Close x]

NGERI!!! Akibat Kelalaian Ibu Bapa, Anak Ini Terperosok Bawah Keretapi

Sememangnya malang tidak berbau, ada sahaja insiden yang terjadi di tempat awam dan meragut keselamatan terutamanya anak kecil.

Jika sebelum ini escalator dikatakan 'melahap' mangsa-mangsanya, apa kurangnya dengan kejadian ketika menggunakan kenderaan awam.

Ini termasuklah penggunaan kereta api, komuter, LRT dan sebagainya. Dalam video terbaharu yang menjadi viral di laman Youtube ini, menyaksikan kejadian di Melbourne, Australia apabila seorang kanak-kanak terjatuh ke bawah kereta api ketika keluar dari pintu kenderaan awam itu.

Nasib menyebelahinya kerana ada orang awam yang membantu untuk memberi amaran dan menekan butang kecemasan kepada pihak pemandu. Yang dikesali ialah apabila ibu bapa tidak memainkan peranan sepatutnya.

Sebagai ibu bapa, kesedaran tentang keselamatan anak-anak adalah perkara terpenting. Jika berada di tempat awam, sebaiknya anda memegang tangan si kecil.

Ataupun membiarkan mereka berjalan terlebih dahulu, jadi anda sebagai ibu bapa dapat memantau pergerakan anak-anak di belakang. Jangan biarkan keselamatan anak anda digadaikan begitu sahaja.

Keduanya, peranan orang awam, jangan ambil enteng dengan keselamatan orang lain meskipun anda tidak mengenalinya. Budaya 'lihat sahaja dan tangkap gambar' harus ditukar kepada budaya membantu.
Bayangkan dalam video tadi, jika tiada orang awam yang membantu menekan butang kecemasan, mangsa seharusnya telah habis digilis ketika itu. 

Sifat peka dengan keselamatan ini seharusnya diterapkan agar menjadi nilai yang tinggi dalam diri semua orang. Jangan biarkan nasi menjadi bubur.

Tonton video di bawah :


0 comments:

Post a Comment